LANGUAGE STYLE OF MINANG'S POP SONG "KONCO LAMO" ON THE YOUTUBE CHANNEL “MAK LEPOH”

Mila Syafitri

Abstract


This research examines the language style of the Minang pop song "Konco Lamo" by Mak Lepoh which can be found on the video sharing site, YouTube. Mak Lepoh named his channel with the same name. Mak Lepoh's songs can be said to be humorous songs because there are many jokes made by Mak Lepoh in his songs. These jokes are often presented in the form of dialogue. It is called dialogue, because Mak Lepoh is not alone in singing. There are other people, namely Cakra, Lepai, and Etek Kadai. And dialogue actually becomes dominant compared to lyric singing. On this basis, this research focuses on language styles in the dialogue in Mak Lepoh's songs. Armed with the theory of stylistic elements: sound, lexical, grammatical, imagery and imagery, as explained by Burhan Nurgiantoro, this qualitative research found that the dialogue elements in Mak Lepoh's songs are dominated by the language style of smile, metaphor, personification, repetition, hyperbole, irony, and sarcasm. These language styles are used by Mak Lepoh as a means of achieving humor.


Keywords


Language Style; Minang Pop Songs' Mak Lepoh

Full Text:

PDF

References


Aisyah, Nurmi. Pemakaian Retisi Dalam Syair Lagu Pada Dua Album Boy Shandy. Belajar Bahasa, Vol 1, No 2. 2016.

Bapayuang, Magek Yos. Kamus Baso Minangkabau. Jakarta: Mutiara Sumber Ilmu Jakarta. 2015.

Chaironi, Zikri. Gaya Bahasa Dalam Lirik Lagu Minang Modern Karya Andra Respati Kajian Stilistika. Skripsi Jurusan Sastra Minangkabau, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Andalas, Padang. 2021.

Drs. Syamsarul, M.M. Kamus Bahasa Indonesia-Minangkabau Edisi Revisi. Padang: Balai Bahasa Sumatera Barat. 2013.

Firman. Perubahan Kebudayaan dan Perkembangan Musik Pop Minangkabau di Indonesia. Fakultas Ilmu Pendidikaan, Universitas Negri Padang. INA-RXIV. 2018.

Fitraneli dkk. Majas dalam Lirik Lagu Misramolai Album Tigo Bulan Cinto Tajalin. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol 1, No 2. 2013.

Fitri, Lailil. Lirik Lagu Minangkabau Modren Karya Andra Respati Kajian Struktural. Skripsi Jurusan Sastra Minangkabau, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Andalas, Padang. 2015.

Ilham. Metafora dalam Lirik Lagu Minangkabau Ciptaan Alkawi Tinjauan Stilistika. Skripsi Jurusan Sastra Minangkabau, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Andalas, Padang. 2021.

Irawan, Andre. Berbagi Musik Persembahan Untuk Sang Maha Guru. Yogyakarta: Bp Isi. 2018.

Krisna, Ivonyla. Ungkapan Patah Hati Orang Minang Dalam Lirik Lagu Pop Minang Yang Dinnyanyikan Oleh Shandy Tinjauan Stilistika. Skripsi Jurusan Sastra Minangkabau, Fakultas Ilmu Budaya. Universitas Andalas Padang. 2020.

Kristiyanti, Tri Junia. Analisis Gaya Bahasa dan Pesan Moral Pada Lirik Lagu Grup Band Nidji Dalam Album Breakthru’dan Let’s Play. Universitas Muhammadiyah Purwokerto. 2012.

Naswita, Devi. Gaya Bahasa Dalam Lirik Lagu Minang Bertema Kasih Sayang Sepasang Kekasih Ciptaan Agusli Taher. Skripsi Jurusan Sastra Minangkabau, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Andalas, Padang. 2021.

Noviade, Rahmi dkk. Bahasa Kiasan Dalam Kumpulan Lagu Ratu Sikumbang. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, Vol 4, No 1, (1-12). 2021.

Nurgiyantoro, Burhan. .Stilistika. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press. Pradopo, Rachmat Djoko.2010. Pengkajian Puisi.Yogyakarta: Gadjah Mada Universy Press. 2014.

Priska, Novia, Zulfadli. Fenomena Sosial masyarakat Minangkabau dalam lirik lagu ciptaan Agus Taher. Bahasa dan Sastra 2 (1), 88-100. 2013.

Ratna, Nyoman Kutha. Stilistika Kajian Puitika Bahasa Sastra dan Budaya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2013.

Salinda dkk. Gaya Bahasa Pada Lirik Lagu Banda Neira Dalam Album Yang Patah Tumbuh Yang Hilang Berganti Kajian Stilistika. Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni dan Budaya 5 (2) 361-371. 2021.

Sari, Dian Etika. Lirik Lagu Dalam Album Rimbo Larangan Karya Rustam Raschani. Skripsi Jurusan Sastra Minangkabau, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Andalas, Padang. 2016.

Suryadi. The Recording Industry And `Regional` Culture In Indonesia The Case Of Minangkabau.UFB/Grafimedia. 2014.

Taher, Agus. Perjalanan Panjang Musik Minang Modern. Cirebon: LovRinz Publishing. 2016.

Wahyuni, Helmi Fitri. Majas Dalam Lirik Lagu Album Top Hits Elly Kasim Volume 2. Dalam jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1 (1), 364-371. 2012.




DOI: https://doi.org/10.25077/ms.1.1.35-45.2024

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Mila Syafitri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.